Har du klagomål på din utbildning?

Humanistiska och teologiska fakulteterna

Här kan du läsa om hur du bör gå till väga om du har ett klagomål på din utbildning. Kom ihåg att du alltid kan kontakta Studentombudet eller Humanistiska och teologiska studentkåren (HTS) om du behöver hjälp med att framföra ditt klagomål.

Viktigt att veta innan du går vidare med ett klagomål

Det finns vissa klagomål och händelser som hanteras på andra vis än sättet som är beskrivet i den numrerade listan nedan, bland annat diskriminering. Detta kan du läsa mer om här. 

Notera att alla studentklagomål som blir ärenden diarieförs hos universitetet. Det betyder att ärendet registreras hos universitetet, och då blir ärendet en allmän handling. Det innebär i sin tur att vem som helst har rätt att begära ut och läsa ärendet.

Kontakta rätt person i rätt ordning

Det är viktigt att du följer ordningen i listan nedan om du vill framföra ditt klagomål. Det innebär till exempel att du ska kontakta personen som klagomålet berör innan du kontaktar studierektorn. Du ska alltså kontakta en person i taget, och bara gå vidare till nästa person om ditt klagomål inte har hanterats på ett sätt som du är nöjd med. 

Innan du som student går vidare med ett klagomål bör du ta reda på vad som gäller i olika situationer. Dina rättigheter och skyldigheter som student vid Lunds universitet finns beskrivna i Rättighetslistan. Rättighetslistan anger till exempel vad som gäller i fråga om

  • studiemiljö
  • kursplaner och schema
  • prov och examination
  • examensarbeten
  • kursvärdering.

Här finns mer information om Rättighetslistan.  

Ett annat viktigt dokument som styr utbildningen är kursplanen för respektive kurs. Dessutom finns en rad lokala regler och riktlinjer. Här finns Styrdokument för grundutbildningen på HT-fakulteterna

Du kan också ta reda på vilka rättigheter och skyldigheter du har genom att kontakta studievägledaren på din institution. Du kan också alltid vända dig till Studentombud och studentkår för stöd. 

Om du vill framföra klagomål på din utbildning bör du i första hand vända dig till berörd person, kursansvarig lärare eller programansvarig. I många fall kan problemet lösas närmast där det har uppstått. Om händelsen inte utreds genom en första kontakt med kurs- eller programansvarig kan ärendet tas vidare i organisationen; i första hand till studierektor och därefter till prefekt eller motsvarande för att försöka nå en lösning.

Om händelsen inte utreds efter att du har kontaktat kurs- eller programansvarig ska du kontakta studierektorn för ditt ämne.

Här finns kontaktuppgifter till studierektorerna.

Om händelsen inte utreds efter att du har kontaktat studierektorn för ditt ämne ska du kontakta prefekten för din institution.

Här finns kontaktuppgifter till prefekterna.

Om ärendet inte utreds av studierektorn eller prefekten för ditt ämne kan du kontakta prodekan för grundutbildningen. 

Här finns kontaktuppgifter till prodekan för grundutbildningen.

Om problemet finns kvar trots att det har hanterats på institutions- och fakultetsnivå kan du vända dig till rektor med ditt klagomål. Notera att du inte ska vända dig till rektor förrän du har kontaktat alla personer som nämnts tidigare i listan.

Klagomål och händelser som hanteras på andra sätt

Listan ovan gäller inte för alla typer av klagomål och händelser. Nedan kan du läsa om vilka klagomål och händelser som hanteras på andra sätt, och hur du ska gå tillväga istället.

Om du inte håller med om ett beslut i ett av dessa ärenden kan du överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Information om hur detta görs lämnas i anslutning till besluten.

Det är examinatorn som fattar beslut om en eventuell ändring av ett betyg.

Studentombud och studentkår

Vid universitetet finns ett studentombud som du kan söka stöd och hjälp hos. Studentombudet är inte en del av universitetets administration utan en fristående part vars roll är att stödja och vägleda kårerna och studenterna i deras ärenden.

Läs mer om Studentombudet vid Lunds universitets studentkårer

Du kan också få stöd och råd från Humanistiska och teologiska studentkåren. 

Här kan du kontakta Humanistiska och teologiska studentkåren gällande klagomål på din utbildning

Du behöver inte vara medlem i Humanistiska och teologiska studentkåren för att få hjälp av studentkåren eller studentombudet.

Lunds universitets hantering av klagomål från studenter

Läs mer i Riktlinjer för hantering av klagomål från studenter rörande utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå vid Lunds universitet (PDF)

Rättigheter och skyldigheter som student

Läs mer om dina rättigheter och skyldigheter som student gentemot universitetet och din institution.

Lika villkor för studenter

Läs mer om vart du vänder dig för att få råd, stöd eller hjälp med att anmäla om du upplever dig diskriminerad, trakasserad eller kränkt. 

Sidansvarig: malin.sjobergkansliht.luse | 2024-11-11