Om forskarutbildning vid HT-fakulteterna, Lunds universitet och i Sverige

Vad är en doktorand?

En person som går forskarutbildning kallas doktorand. Det innebär att en doktorand är en student, precis som studenterna på grundnivå och avancerad nivå.

Doktorandanställning

De flesta doktorander är också anställda av universitetet, i en särskild anställning som heter doktorandanställning. Det är en ”riktig” anställning, med rätt till semester, sjukskrivning och föräldraledighet precis som alla andra anställda på universitetet. Samtidigt finns det speciella regler för doktorandanställningen som gör att den är helt unik.

Det som framför allt skiljer doktorandanställningen från andra anställningar är att den varar fyra år. Anställningen tar slut efter fyra år, även om doktoranden inte är klar med utbildningen. På samma sätt kan doktorandanställningen fortsätta även efter det att doktoranden har fullföljt utbildningen om hen gör det på kortare tid än fyra år.

Doktorandanställningen kan förlängas i vissa fall, t.ex. om doktoranden är sjukskriven eller föräldraledig. Det samma gäller för doktorander som undervisar.

Doktoranders lön

Alla som har en doktorandanställning vid HT-fakulteterna har samma ingångslön. Därefter får de lönehöjning i den regelbundna lönerevisionen precis som alla andra anställda. Doktorander med doktorandanställning får dessutom individuell lönehöjning när de har uppnått vissa etapper inom utbildningen, så kallad etapphöjning.

Doktorander utan doktorandanställning

De doktorander som inte har en doktorandanställning hos oss har vanligen en anställning hos en arbetsgivare som låter den anställde gå forskarutbildning inom ramen för sin anställning. Det handlar alltså om en överenskomst mellan arbetsgivaren och universitetet.

Om forskarutbildningen

Doktorsexamen är den högsta akademiska examen man kan få. Den svenska doktorsexamen omfattar 240 högskolepoäng, det vill säga fyra års studier på heltid.

I utbildningen ingår dels olika kurser, dels en forskningsuppgift som ska resultera i en vetenskaplig avhandling – doktorsavhandlingen. Avhandlingen försvaras vid en offentlig disputation. Det är också vanligt att studerande på forskarnivå undervisar inom grundutbildningen.

De som studerar inom forskarutbildningen vid HT-fakulteterna har normalt anställning vid fakulteterna. Det finns också möjlighet att finansiera sin forskarutbildning på annat sätt, t.ex. genom att en annan arbetsgivare låter sin anställde doktorera inom ramen för sin anställning.

Fakultetssekreterare
Kristina Arnrup Thorsbro