Innovationer
Innovationer sprungna ur humanistisk och teologisk forskning bygger ofta på idéer som möter samhällsbehov – koncept, arbetssätt, metoder, tjänster och processer som löser problem på olika nivåer och områden i samhället. Innovationer som förbättrar och bidrar till ett hållbarare liv för många människor i deras vardag och bidrar till exempelvis lärande, demokrati och mänskliga rättigheter.
Den magiska trädgården är ett lek- och lärspel i matematik för förskolebarn. Spelet ger barnen de matematiska begreppsliga grunderna som är förutsättningen för att vara redo för grundskolans matematik.
Läs vidare om vilka problem Agneta Gulz och hennes forskargrupp vill lösa med spelet och vad som utmärker det.
Den magiska trädgården tar sig an följande problem:
- Kring 25% av förskolebarnen saknar de begreppsliga grunderna i matematik för att vara redo för grundskolans matematik.
- Barn från resurssvaga familjer eller barn med stora språkutmaningar har oftare svårt att hänga med i grundskolans matematik.
- Vissa barn förlorar tidigt tron på att de kan bli bra på matematik.
Spelet utmärks av
- att det bygger på forskningsbaserad kunskap och mångårig erfarenhet om inlärning
- att spelets pedagogik lära-genom-att-lära-ut också ger barn med olika inlärningsutmaningar betydligt bättre förutsättningar för att vara redo för grundskolans matematik
- att ett omfattande resurspaket för förskolepedagoger är kopplat till lärspelet.
Hur innovationsstödet från HT-fakulteterna och LU Innovation har använts
Innovationsstödet från HT-fakulteterna och LU Innovation har använts till att två personer har kunnat förbereda och lära sig förstå hur man skulle kunna skala upp och distribuera den här typen av lösning ytterligare, avseende både juridiska och ekonomiska aspekter. De har också kunnat utreda vissa tekniska aspekter kring uppskalning samt möjligheter för mer professionell röstinspelning.
MITA (Mother Tongue Interaction and Training Application) är en stängd digital plattform där italiensk-svenska barn mellan 7–14 år kan träffas och spela Minecraft. På det sättet kan de träna italienska och lära sig om den italienska kulturen på ett lekfullt sätt.
Utvecklandet av plattformen är ett samarbete med företaget Hemkodat och LU Innovation, och leds av Petra Bernardini, lektor i italienska.
MITA hjälper barnen att utveckla mordersmålet
MITA bidrar till att lösa problemet att flerspråkiga barn ofta inte lär sig sitt modersmål bra om det är ett minoritetsspråk i landet där de bor. Dessa barn har nämligen ofta för få tillfällen då de kan tala språket för att lära sig det bra. Dessutom har barnen ofta svårt att identifiera sig med minoritetsspråket, eftersom de ofta inte har jämnåriga att prata språket med. Detta sänker motivationen att lära sig det.
Den digitala plattformen MITA utmärker sig genom sin forskningsbaserade pedagogik som bygger på lek och att inlärningen av det italienska språket sker i spelet Minecraft lett av en didaktiskt kunnig moderator. Spelet motiverar barnen att lära sig språket, dels för att de vill komma vidare i spelet, dels genom de naturliga konversationer som uppstår barnen emellan både inom och utanför spelet.
Detta har de 100 000 kr från HT-fakulteterna och LU innovation använts till:
- Att låta företaget Hemkodat bygga servern MITA (Discord/Minecraft) och serva den under aktiviteterna.
- Att anställa en forskningsassistent som gjort uppdrag och leder spelet.
- Att betala timmar för projektledning.
Hekima är en social medieplattform där fattiga i utvecklingsländer kan göra sin röst hörd och öka sitt inflytande på de hjälpinsatser som sker i deras land. Hekima fokuserar på Kenya. På plattformen kan lokalbefolkningen via etnografiska filmer och poddar visa och berätta om sitt samhälle och land för beslutsfattarna på de stora hjälporganisationerna. På så sätt kan de förstå vilken hjälp som verkligen behövs.
Projektet HEKIMA ,som leds av Billy Jones, är ett samarbete mellan etnografiska forskare, lokalbefolkningen och filmskapare. Syftet med samarbetet är att kunna koppla ihop gräsrotsorganisationerna och boskapsskötande samhällen med de stora hjälporganisationerna, som exempelvis SIDA.
Hekima möter följande samhällsproblem:
- Satsningar som görs i utvecklingsländer fallerar ofta på grund av bristande kunskap och förståelse för kulturen i landet.
- De marginaliserade i utvecklingsländer kan inte själva göra sina röster hörda i beslutandet av hjälpinsatser.
- Beslutandet sker idag top-down, när det egentligen behövs ett demokratiskt bottom-up-beslutande.
Innovationen HEKIMA utmärks av att den fokuserar på att de fattiga i utvecklingsländer själva ska kunna bestämma vad de behöver för hjälp genom att förmedla kunskap om sin lokala kultur och situation till beslutsfattarna i hjälporganisationerna. På det sättet blir HEKIMA också ett led i avkoloniseringen av länderna. De kan filma, göra intervjuer och kommunicera med endast en mobiltelefon, vilket är det verktyg de har tillgång till.
Pengarna från HT-fakulteterna och LU Innovation har använts till:
- Resor till Kenya – Billy Jones och filmaren åkte till Kenya i två veckor under 2021 för att träna lokalbefolkningen att kunna filma och göra intervjuer själva.
- Att ta fram fem videor, en podd, flera korta artiklar och bygga en plattformsprototyp som visar hur konceptet fungerar.
- Löner under sex månader för två projektmedlemmar i Kenya.
Läs en intervju med Billy Jones där han berättar mer om Hekima.