Internationella möjligheter för anställda
Humanistiska och teologiska fakulteterna
Lunds universitet är ett av Europas ledande universitet och mycket internationellt orienterat. För anställda innebär detta goda möjligheter till nätverkande och kompetensutveckling. Globala utmaningar och en omvärld i förändring kräver dock nya arbetssätt. Internationalisering på hemmaplan är ett sådant.
Ett internationellt universitet
Lunds universitet driver ett ambitiöst internationaliseringsarbete och hamnade nyligen på plats 61 i världen i Times Higher Educations rankning Most International Universities in the World (2023). Vad innebär detta för anställda vid LU? Både möjligheter och utmaningar, skulle man kunna hävda.
Diversitet
Möjligheterna är många och uppenbara, för alla kategorier anställda. LU kan stoltsera med att husera studenter och forskare från över 140 länder och 650 partneruniversitet, och med att universitetet har omfattande forskningssamarbeten världen över. Detta innebär att forskande och undervisande personal har rika möjligheter till nätverkande och utbyten både i och utanför Lund och att teknisk-administrativ personal är verksamma i en stimulerande och diversifierad miljö. I vissa fall finns det goda möjligheter till karriär- och kompetensutveckling för anställda inom internationaliseringsområdet.
Utmaningar saknas dock inte. Forskande och undervisande personal kämpar om medel i en allt hårdare konkurrens, både nationellt och internationellt, och har allt oftare att hantera heterogena undervisningsgrupper med studenter med vitt skilda bakgrunder och erfarenheter. TA-personal, å sin sida, ska ge fortsatt god service åt ett ökande antal internationella studenter och kort- eller långtidsanställda, inte sällan på annat språk än svenska. LU:s ambitioner inom områdena breddad rekrytering och breddat deltagande förstärker dessa utmaningar.
Hållbarhet
Som alla andra universitet och högskolor i Sverige har LU att förhålla sig till de globala målen som formulerats inom ramen för Agenda 2030. Tillsammans med 37 andra svenska lärosäten har LU anslutit sig till Klimatramverket. Alla verksamheter ska bidra till arbetet för inkluderande och hållbara samhällen och sträva efter att främja social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet.
Globala utmaningar kräver integrerad internationalisering
De stora globala utmaningarna ställer krav på en förståelse för vår omvärld. Ett universitet i världsklass bör sträva mot en integrerad internationalisering, som kommer hela verksamheten till del. Det blir därför centralt att alla kategorier anställda erbjuds möjligheter till interkulturell kompetensutveckling. De följande hemsidorna har utformats för att vara behovsanpassade gentemot tre grupper anställda som sinsemellan har olika behov och önskemål vad gäller administrativt stöd kopplat till internationalisering: teknisk-administrativ personal (TA-personal), doktorander och forskare/lärare.
Såväl verksamheten som den enskilde har mycket att vinna på att det numera talas om två möjliga vägar till interkulturell kompetensutveckling för LU:s anställda:
Internationella möjligheter på hemmaplan
Internationella möjligheter utomlands
Ofta citeras Darla K. Deardorff (Duke University, USA) som betonat dessa steg på vägen mot interkulturell kompetens:
- Förhållningssätt så som respekt, öppenhet, nyfikenhet som stöttar möjligheten att utveckla kunskap och förmåga.
- Kunskap så som kulturell självmedvetenhet, kulturspecifik kunskap och förståelse för andra världsuppfattningar.
- Färdigheter att kunna ta till sig och bearbeta kunskap så som observation, lyssnande, utvärdering, analys, tolkning och relaterande.
Dessa förhållningsätt, kunskaper och färdigheter leder i bästa fall till flexibilitet, anpassningsförmåga, ett etnorelativt perspektiv och empati (interna resultat).
Summan av förhållningssätt, kunskaper och färdigheter liksom de interna resultaten visas genom individens beteende och kommunikation. Detta blir de synliga resultaten av interkulturell kompetens så som det upplevs av andra (externa resultat).