Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • TLVB53
I kursen analyserar och diskuterar du etiska problem och synsätt samt frågor om identitet. Ämnesdidaktik är integrerad i alla delmoment med reflexion, diskussion och övningar som handlar om lärar- och elevroller, lärandemål, lärande, undervisning samt examination.
Kursen innehåller två delmoment:
- Etikdidaktik behandlar olika sätt att identifiera, analysera och ta ställning i moraliska frågor. Redskapen är moraliska begrepp och teorier samt kunskap om moraliska och religiösa traditioner. Övningar görs med moraliska frågor från vardags- och samhällslivet och från situationer som kan uppkomma i skolan. Samordnat med detta reflekteras över etikdidaktikens frågor. Hur kan begrepp och modeller introduceras i skolans undervisning för att tydliggöra etiska problem, vara till hjälp för ställningstaganden och argumentation samt för att skapa förståelse för att människor har olika värderingar?
- Didaktiska perspektiv på identitet behandlar olika sätt att se på människors identitet och vad identitetsproblem kan innebära. Frågor som ställs är hur människors identitet formas av sociala och kulturella normer, media och populärkultur samt av hållningar i livsfrågor av existentiell betydelse. Den ämnesdidaktiska reflektionen handlar om samspelet mellan konkretion och teori i undervisningen samt om hur den mångfacetterade frågan om identitet kan perspektiveras på sätt som elever kan känna igen och som utvecklar tänkande och förhållningssätt.
Kurstillfälle:
vårterminen 2025
Studiesätt:
halvfart,
dagtid
Kursperiod:
2025-01-20 – 2025-03-21
Anmälningskod:
LU-77731
Behörighet:
För tillträde till kursen krävs 30 högskolepoäng eller motsvarande.
- Schemat är ännu inte klart. Mer information visas 2024-12-19.
- Bibliotekets ämnesguide Religionsfilosofi med etik
- Bibliotekets ämnesguide Systematisk teologi
Second Admission Round
Nationell ansökningsomgång
Vårterminen 2025
Sen anmälan
Öppnar 13 december