Kurs
Kurs 30 högskolepoäng • MKVA22
Ta dina kunskaper till nästa nivå
Vid det här laget har du förmodligen börjat se ut över medielandskapet med en skarpare skärpa i blicken. Det är därmed dags att fördjupa dig ytterligare och det får du göra genom att exempelvis studera populärkulturella fenomen utifrån perspektiv som semiotik, queerteori och politisk ekonomi.
Du får också ta ytterligare ett kliv in i offentliga institutioner, politiska organisationer och kommersiella verksamheter. Du ska få grundläggande kunskaper om opinionsbildning, dess centrala aktörer samt deras strategiska kommunikationsarbete. Detta genom ett i huvudsak kritiskt och analytiskt perspektiv på dessa aktörers kommunikationsarbete. Det handlar då om såväl teoretisk fördjupning som praktiska fallstudier.
På terminens sista delkurs skriver du en så kallad B-uppsats. Det är nu du verkligen kommer att upptäcka hur mycket du lärt dig och vilka spännande, ibland oväntade, frågor det fortfarande finns att ställa. Kursens uppbyggnad:
- Medier och populärkultur 7,5 hp
- Opinionsbildning: aktörer, praktiker, strategier 7,5 hp
- Analys- och utredningsmetod 7,5 hp
- Uppsats 7,5 hp
Kurstillfälle:
vårterminen 2025
Studiesätt:
heltid,
dagtid
Kursperiod:
2025-01-20 – 2025-06-08
Anmälningskod:
LU-63504
Behörighet:
Grundläggande samt kunskaper motsvarande MKVA11 Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundkurs, 30 hp, med minst 75% av poängen godkända.
Introduktionsmöte: Måndagen den 20 januari kl. 10.00 – 12.00 i SOL:H239a
Lärare:
Michael Bossetta,
Joanna Doona,
Deniz Duru,
Tobias Linné,
Fredrik Schoug,
Fredrika Thelandersson
Information om ingående delar
- Medier och populärkultur , 7,5 hp
- Opinionsbildning: aktörer, praktiker, strategier , 7,5 hp
- Analys- och utredningsmetod , 7,5 hp
- Uppsats , 7,5 hp