Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • KOGU01
I samarbete med Skolverket arrangeras denna uppdragsutbildning om lärande och undervisning på kognitionsvetenskaplig grund. Den vänder sig till lärare verksamma i lägre årskurser, i synnerhet F-3.
Kursinnehållet rör hur undervisning kan stödja yngre elever att utveckla grundkunskaper och basfärdigheter som lägger grunden för fortsatt lärande genom grundskolan och därefter. Dessa inbegriper förmågor att fokusera och ha viss uthållighet samt grundläggande relationella förmågor, liksom förmågor att kommunicera muntligt samt att hantera det skrivna språket, dvs. läsa och skriva. Det senare berör det som sker hos en individ som informationsvarelse när hen erövrar läs-&-skriv-förmåga: Vad som krävs för att det ska kunna ske; vilka undervisningsmetoder som kan hjälpa i huvudsak alla elever att lära sig läsa och skriva – och varför. Området rör såväl de allra tidigaste faserna i läs-och-skriv-inlärning som de efterföljande, fram till dess att läsande kan användas för att lära (snarare än att individen ägnar sig åt att lära sig läsa).
Kursen tar upp den systematiska empiriska evidens som finns om hur ovan nämnda grundkunskaper och basfärdigheter utvecklas och kan stöttas, inte minst för elever som har begränsade möjligheter att få det stöd som behövs utanför skolan.
Syftet är att genom kursens innehåll bidra till att svara på frågan ”Hur kan jag arbeta och undervisa för att mina elever ska få bästa möjliga chans att under lågstadiet lägga en stark grund för fortsatt lärande?”
Ett viktigt kursinslag är en egen tillämpning av kursinnehållet, där studenten (den yrkesverksamma läraren) använder sig av kursinnehållet för att utforma och genomföra egen undervisning. Därtill ingår ett flertal mindre liknande uppgifter avseende planering och utformning (men utan faktiskt genomförande).
Kursen tar också upp begreppet systematisk, empirisk evidens samt grunden för de kunskapsanspråk som görs (och inte) i fältet lärande-och-undervisning på kognitionsvetenskaplig grund.
Undervisning sker genom kursträffar på distans, förlagda 16-18. De innehåller kortare föreläsningar, genomgångar, seminariediskussioner och gruppdiskussioner. Till träffarna hör förberedelser av olika slag. Kursen omfattar tio kursträffar, av vilka studenten behöver delta på minst åtta. Vid flera kursträffar delas studenterna i delgrupper, där undervisningen leds av en lärare, dvs. flera lärare medverkar samtidigt i var sin mindre grupp.
Examination sker genom en muntlig tentamen samt ett skriftligt arbete som även presenteras muntligt (vid en av de tio kursträffarna).
Kurstillfälle:
höstterminen 2024
Studiesätt:
kvartsfart,
distanskurs
Kursperiod:
2024-09-02 – 2025-01-19
- Schema
- Tentamensschema
- Canvas KOGU01 - Kognitionsvetenskapliga perspektiv på undervisning och lärande för F-3-lärare
- Bibliotekets ämnesguide Filosofi och kognitionsvetenskap
Information om ingående delar
- Muntlig tentamen , 5 hp
- Skriftlig inlämningsuppgift , 2 hp
- Muntlig presentation av skriftlig uppgift , 0,5 hp