Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • KOGP17
Under de senaste decennierna har det skett en explosiv tillväxt i vetenskaplig kunskap om hur människor, inte minst barn och unga, lär sig olika saker, samt om hur lärande kan stödjas genom olika former av undervisning. Kursen syftar till att förmedla kunskap om ett antal evidensbaserade undervisningspraktiker eller undervisningsformer, som visat sig stärka möjligheterna för människors, särskilt barns och ungas, lärande. I detta ingår också redogörelser för varför undervisningsformerna som tas upp är effektiva eller välfungerande.
Kursens innehåll bidrar därmed till att svara på frågor som ’vad kan jag göra som leder till att mina elever lär sig mer?’, ’hur kan jag undervisa för att mina elever ska få bästa möjliga chans att lära sig så mycket som möjligt?’.
Ett viktigt inslag i kursen är dina egna tillämpningar av kursinnehållet, där du använder sig av någon eller några av de evidensbaserade undervisningspraktikerna från kursinnehållet för att utforma och genomföra undervisningsinslag.
Kurstillfälle:
höstterminen 2024
Termin:
1
Behörighet:
Lärarexamen (eller minst 90 hp Utbildningsvetenskap från ej avslutade lärarstudier), eller minst 60 hp Kognitionsvetenskap på avancerad nivå, samt kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Studiesätt:
kvartsfart,
distanskurs
Kursperiod:
2024-09-02 – 2025-01-19
Anmälningskod:
LU-33071
Studiesätt:
åttondelsfart,
distanskurs
Kursperiod:
2024-09-02 – 2025-06-08
Anmälningskod:
LU-33070
Introduktionsmöte: Måndagen den 9 september kl. 13.15 – 16.00 i LUX:C121 hörsal
Lärare:
Agneta Gulz
- Schema
- Tentamensschema
- Canvas KOGP17 - Att utveckla undervisning på kognitionsvetenskaplig grund
- Bibliotekets ämnesguide Filosofi och kognitionsvetenskap
Information om ingående delar
- Skriftlig inlämningsuppgift , 5 hp
- Muntliga presentationer , 2,5 hp