Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • FLRB10
Kursen syfte är att ge kunskap om hur studiehandledning på modersmålet kan påverka och förbättra nyanlända och flerspråkiga elevernas lärande.
I kursen behandlas hur ett demokratiskt, inkluderande och interkulturellt förhållningssätt i undervisningen kan bidra till att möta pedagogiska utmaningar som studiehandledare på modersmål konfronteras med i skolans olika lärandemiljöer. Med utgångspunkt i styrdokument för den svenska skolan och i utbildningsvetenskaplig forskning ger kursen teoretisk och praktisk kunskap inom områden som är centrala för att kunna studiehandleda på modersmålet.
Kurstillfälle:
höstterminen 2025
Studiesätt:
halvfart,
distanskurs
Kursperiod:
2025-11-03 – 2026-01-18
Anmälningskod:
LU-31723
Behörighet:
Grundläggande behörighet
- Schemat är ännu inte klart. Mer information visas 2025-06-19.
- Bibliotekets ämnesguide
Information om ingående delar
- Muntliga färdigheter , 2 hp
- Skriftliga färdigheter , 5,5 hp
Second Admission Round
Nationell ansökningsomgång
Höstterminen 2025
Anmälan öppnar 17 mars
15april 2025