Kurs
Kurs 30 högskolepoäng • FLRA02
Kursen bygger på FLRA01, Modersmålsundervisning och studiehandledning, 1-60 hp
Kursen ger fördjupad kunskap om aktuell forskning som berör elevers lärande inom ämnet modersmål i skolan, adekvat forskningsmetodik att tillämpa på modersmålselevers lärande, samt färdigheter för yrkespraxis i bedömning och dokumentation av elevers prestationer inom modersmålsundervisning. Med utgångspunkt i forskning om flerspråkighet och språk- och kunskapsutveckling och språkbruk i skolan och samhället samt i beprövad yrkespraxis om bedömning och dokumentation av elevers språk- och kunskapsutveckling inom modersmålsämnet, syftar kursen till att ge den studerande verktyg för att tillämpa ett forskande arbetssätt inom ämnet modersmål i skolan.
Kursen består av följande delkurser:
Bedömning och dokumentation av elevers prestationer inom ämnet modersmål, 7.5 hp
Teori och metod för forskning om modersmålsundervisning och studiehandledning, 7.5 hp
Inkluderande undervisning, 7,5 hp
Självständigt arbete, 7,5 hp.
Kurstillfälle:
höstterminen 2024
Studiesätt:
halvfart,
distanskurs
Kursperiod:
2024-09-02 – 2025-06-08
Anmälningskod:
LU-31722
Behörighet:
För tillträde till kursen krävs godkänd FLRA01, Modersmålsundervisning och studiehandledning, 60 hp, eller motsvarande.
- Schema
- Tentamensschema
- Canvas FLRA02:1 - Modersmål: fördjupningskurs, Bedömning och dokumentation av elevers prestationer
- Canvas FLRA02:2 - Modersmål: fördjupningskurs, Teori och metod
- Bibliotekets ämnesguide
Information om ingående delar
- Bedömning och dokumentation av elevers prestationer , 7,5 hp
- Teori och metod , 7,5 hp
- Självständigt arbete , 15 hp