Kurs
Kurs 60 högskolepoäng • FBMA04
På kursen får du lära dig om olika delar av förlagets praktiska arbete och teoretiska perspektiv på bokmarknaden.
Du får kunskaper om marknadsföring, marknadsanalys, förlagsekonomi och förlagsjuridik. Du får lära dig manusbearbetning, copyskrivande, bokdesign och produktion av både tryckt och digital bok. Du kommer att arbeta med autentiska manus och exempel i uppgifter, workshoppar och seminarier och får möta många gästlärare verksamma inom branschen.
Under kursens gång kommer du i kontakt med flera av bokmarknadens olika områden, till exempel facklitteratur och skönlitteratur, barnböcker och läromedel. Du kommer dessutom få lära dig om produktion och spridning av digital utgivning, till exempel e-böcker. Kursen avslutas med att du skriver en uppsats.
Förlags- och bokmarknadskunskap kan läsas som fristående kurser från grund- och fortsättningskurs till kandidatkurs (1-90 hp) och kan utgöra huvudområde i examen på grundnivå (t.ex Filosofie kandidatexamen 180 hp).
Du hittar mer information om hur du utformar din examen här: www.kultur.lu.se/utbildning/vagar-till-examen.
Kurstillfälle:
höstterminen 2023
Termin:
2
Studiesätt:
heltid,
dagtid
Kursperiod:
2023-01-16 – 2024-01-14
Behörighet:
Grundläggande samt minst 60 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper.
Introduktionsmöte: Måndagen den 28 augusti kl. 10.15 – 12.00 i LUX:B240
Kursansvarig:
Sara Kärrholm,
Sara Tanderup Linkis
Lärare:
Anja Hoppe,
Sara Kärrholm,
Karin Salomonsson,
Ann Sköld,
Sara Tanderup Linkis,
Jonas Thorup Thomsen,
Molly Uhlmann Lindberg
- Schema
- Tentamensschema
- Canvas Delkurs 10: Uppsats
- Canvas Delkurs 6, 7 & 8: Marknadsblocket
- Canvas Delkurs 9: Kulturteori
- Canvas FBMA04 - Förlags- och bokmarknadskunskap: Grund- och fortsättningskurs
- Bibliotekets ämnesguide Förlags- och bokmarknadskunskap
Information om ingående delar
- Introduktion till förlags- och bokmarknadskunskap , 3 hp
- Redaktionellt arbete , 10 hp
- Förlagsjuridik , 3 hp
- Produktion och design , 7 hp
- Digital utgivning och spridning , 7 hp
- Marknadsföring och marknadsanalys , 10 hp
- Marknadsplan , 3 hp
- Förlagsekonomi , 2 hp
- Kulturteori , 7,5 hp
- Uppsats , 7,5 hp
Hur ansöker du?
Praktik inom utbildningen
Inom dessa arbetsplatser har förlags- och bokmarknadsstudenter gjort sin praktik under de senaste åren.
Alumnporträtt
Här hittar du alumnporträtt med tidigare studenter i förlags- och bokmarknadskunskap.
Kompetensprofil: förlags- och bokmarknadskunskap
– om studenternas kunskaper och kompetenser.