Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • ÄNPF01
Är du intresserad av att utveckla din förståelse för vad som är viktigt att beakta vid lärandesituationer kopplat till de symptom som kännetecknar lärande hos individer med autism och ADHD? Kursen ges som fristående kurs i utbildningsvetenskap.
Kursen riktar sig till dig inom skola, vård, omsorg och rättsväsendet som har till uppgift att utbilda och undervisa barn och vuxna med autism och ADHD. Syftet med kursen är att utveckla förståelse för vad som är viktigt att beakta vid lärandesituationer kopplat till de symptom som kännetecknar lärande hos individer med autism och ADHD, samt hur man kan anpassa undervisningsinsatser för att på bästa sätt bidra till att den lärande utvecklas till sin fulla potential.
Kursen går på kvartsfart under vårterminen 2025. De lärarledda träffarna sker på eftermiddag/kvällstid.
Kursen ges i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier. Litteraturläsning sker mellan kurstillfällena, som bygger på att deltagarna tagit del av litteraturen inför gemensamma seminarier. Deltagande i 3-5 av kursens seminarier är obligatoriskt och en förutsättning för att bli godkänd på kursen.
Kurstillfälle:
höstterminen 2024
Studiesätt:
kvartsfart,
kvällstid
Kursperiod:
2024-09-02 – 2025-01-19
Anmälningskod:
LU-39414
Behörighet:
Grundläggande behörighet
Lärare:
Mona Holmqvist
Second Admission Round
Nationell ansökningsomgång
Vårterminen 2025
Sen anmälan
Öppnar eventuellt 13 december