Robotar som kan kasta boll och visa känslor

Publicerad den 23 januari 2017
Civilingenjörsstudenter och masterstudenter i kognitionsvetenskap visar upp projekt som tagits fram under ledning av forskare från designvetenskap och kognitionsvetenskap. FOTO: Jenny Loftrup

Den 18 och 19 januari träffades några av framtidens innovatörer på LUX för att demonstrera och berätta om sina forsknings- och utvecklingsprojekt.

Studenter från Kognitionsvetenskap och LTH visade under två mässförmiddagar på LUX upp  studentdriven forskning och innovation. – Det är roligt att visa upp vad man har gjort när det ligger så i framkant, säger Mikael Nilsson, LTH-student på tvärdisciplinära kursen Innovativ interaktion. Markus Lindberg som läser kognitionsvetenskap har tagit fram en uttrycksfull robot tillsammans med två LTH-studenter: – Det blir en mycket bättre slutprodukt när vi samarbetar. Jag kan inte koda en robot, men har kunnat bidra med information om hur mänsklig kognition fungerar och hur människor i olika kulturer uppfattar robotens uttryck. Om en robot visar "känslor" underlättar det interaktionen med människor. Om robotar ges mänskliga rörelsemönster, ser mänskliga ut och uttrycker "känslor" vill människor kommunicera med dem. Det visar sig exempelvis vara lättare för människor att förstå instruktioner om det uppfattas som att roboten ger uttryck för en känsla. Så här såg programmet för dagarna ut: 18 januari kl 09.30-12.00 Styrning av smarta prylar via hologram Kasta planeterna på plats i solsystemet – pedagogisk Virtual Reality? Det intelligenta hemmet – nu enklare än någonsin Källkritik på riktigt – ett nytt pedagogiskt grepp i ett digitalt läromedel för mellanstadieelever Ett Virtual Reality-klassrum för kontrollerade studier av verklighetens kaotiska lärmiljöer Magiska skolgården – ett innovativt sätt att lära barn multiplikation En humanoidrobot som kan konsten att titta på folk En humanoidrobot som kan visa känslor Att lära en humanoidrobot att kasta boll
19 januari kl 09.30-12.00
Framtidens virtuella klassrum – besök en glaciär! Hjälp en tidsalv att utföra uppdrag för Professor Chronos – ett digitalt läromedel i historia för mellanstadiet En humanoidrobot som vill titta på dig En humanoidrobot som kan konsten att titta på folk En humanoidrobot som kan slappna av Smart interaktion med Internet of Things – en kognitiv utmaning  En trestegsmodell som interaktionsmodell för framtidens Internet of Things Perifer interaktion på din arbetsplats Nudging you in the right direction
Projekten är forsknings- och utvecklingsprojekt som genomförts under höstterminen av civilingenjörsstudenter och masterstudenter i kognitionsvetenskap (åk 4 och 5), under ledning av forskare från designvetenskap och kognitionsvetenskap. Sydsvenskan bevakade mässdagarna Innovativ Interaktion : <link http: www.sydsvenskan.se farska-forskare-funderar-fram-framtidens-framkantsforskning>www.sydsvenskan.se/2017-01-19/farska-forskare-funderar-fram-framtidens-framkantsforskning

Se också projektfilmer på denna länk:
<link https: www.facebook.com events permalink>www.facebook.com/events/385334855174779/permalink/396929907348607/