I Barbro Westlings undersökning av Lars Noréns dramatik är det författarens roll på teatern som står i fokus. Lars Norén lämnade poesin efter två decennier och började i slutet av 1970-talet uteslutande skriva för scenen. Boken skildrar hans väg från debuten med ”Fursteslickaren” på Dramaten 1973 fram till den beryktade ”Sju tre” 1999. Hon analyserar på vilka sätt Lars Norén skriver för att komma nära verkligheten på scenen. Han har med sitt verklighetsarbete blivit intressant för både teatern och en stor publik och internationellt förknippas svensk teater i dag med Lars Norén. Många paradoxer omger dock dramatikern och skapar hans aura. Boken ger ett nytt och icke-litterärt perspektiv på dramatikern som blivit kändis genom att vilja hålla sig undan medierna och marknaden.
Barbro Westling är även verksam som konstnär i duon Peter Johansson/ Barbro Westling (www.peterjohanssonbarbrowestling.com) och är sedan slutet av 1980-talet teater- och litteraturkritiker i Aftonbladet.
Mer information om avhandlingen i Lunds universitets publikationsdatabas: <link http: www.lu.se lup publication>www.lu.se/lup/publication/4690403
Se också Barbro Westling intervjuas om sin avhandling i LU:s monter på årets Bokmässa i Göteborg: <link https: bambuser.com v>bambuser.com/v/4956195
Dramatikern Lars Norén under lupp i Barbro Westlings avhandling
Publicerad den 24 oktober 2014
Norénjul och Norénångest känner många till men hur blev Norén egentligen Norén med teatervärlden? I sin bok Lars Norén. Dramatikern visar Barbro Westling, doktorand i litteraturvetenskap vid Lunds universitet, teaterns avgörande roll för Noréns genomslag och fortsatta utveckling.
2024-11-13
Hur reagerar kyrkor på Rysslands invasion av Ukraina?
2024-10-29
Hon visar barn en väg in i matematikens värld
2024-10-24
Fängslade öden bakom Bonnie Clementssons Augustprisnominering
2024-10-01
Tidiga möten mellan européer och nordamerikanska ursprungsbefolkningar avslöjade
2024-09-25
Lundabor lockades av spännande föreläsningar och aktiviteter